Voor communicatie en marketing: zo versterkt natuurlijk kapitaal ook je merk

Dus, je wilt werk maken van natuurlijk kapitaal omdat je de waarde van de natuur inziet. Je snapt dat het verlies van biodiversiteit jouw business in gevaar kan brengen. Hartstikke mooi natuurlijk. En heb je ook scherp wat de relatie is tussen natuurlijk kapitaal en je marketing en communicatie? Natuurlijk Kapitaal kan je duurzame imago versterken. Onbekendheid van je impact erop kan ook een risico vormen voor je merk. We leggen je graag uit hoe dat zit.

Het begint allemaal bij transparant zijn over hoe je product tot stand komt. Over transparantie in je keten dus. Maximale transparantie draagt bij aan een betrouwbaar imago of een duurzame branding. Dat betekent dus dat je kennis moet hebben van je impact op je directe omgeving. En van de impact die je door inkoop hebt. Gebruik deze kennis voor het creëren van een verhaal rondom je producten en diensten. Laat bijvoorbeeld zien hoe je bijdraagt aan natuurherstel in je omgeving of duurzame, natuurinclusieve productie. Het blijkt keer op keer dat klanten dit steeds vaker meenemen in hun keuze of voorwaarden voor inkoop.

Voorbeeldbedrijven

Dat dit kan werken wijst bijvoorbeeld een bedrijf als Eosta uit. Zij laten zien waar alles vandaan komt en hoe daar natuurlijk kapitaal in wordt meegenomen. Als klant zie je dat op de verpakking van bijvoorbeeld kurkuma of mango’s. Een ander voorbeeld is Kuyichi. Deze spijkerbroekenfabrikant laat zien waar het katoen vandaan komt door een QR-code aan elke broek toe te voegen om zelf te checken waar hij is geproduceerd.

"Zonder rekening te houden met natuurlijk kapitaal kun je als organisatie ook schade oplopen aan je merk."

Risico op imagoschade verkleinen

Maar het kan ook een andere kant op. Zonder rekening te houden met natuurlijk kapitaal kun je als organisatie ook schade oplopen aan je merk. Niet voor niets lees je in de media regelmatig over bijvoorbeeld lekkages van een bedrijf in een sloot. Of dat een leverancier blijkt bij te dragen aan ontbossing voor de productie van grondstoffen. Het herstellen van vertrouwen kost veel tijd en moeite. Daarom is het belangrijk om te weten hoe jouw ketenpartners impact hebben op natuurlijk kapitaal en hoe je hen kunt helpen die te verkleinen.

Natuurlijk kapitaal kan dus bijdragen aan je duurzame imago of branding. Het kan ook de risico’s op imagoschade verkleinen. In feite komt het erop neer dat je natuurlijk kapitaal kunt zien als paraplu voor al je duurzaamheidsinspanningen. Ze zijn zo altijd te herleiden tot het verlagen van je impact. En als dat zo is, waarom zou je dan natuurlijk kapitaal juist geen centrale plek geven in je marketing en communicatie?

Aan de slag met natuurlijk kapitaal

Wil jij natuurlijk kapitaal ook laten werken voor je imago? Download hier het stappenplan dat jou als mkb’er in 10 stappen op weg helpt met natuurlijk kapitaal.

Start met natuurlijk kapitaal in 10 stappen